Monday, December 31, 2007

Syukur sesangat..

Sabtu lepas, ada Perhimpunan Karisma Nasional di Ipoh. Kat sana Allah dah takdirkan kita berjumpa dengan ramai junior, senior sekolah dulu di sana, untuk sama2 berkongsi gerak dakwah di lokaliti masing.

Apa yang kita rasa syukur ialah mostly junior sekolah dulu yang kita jumpa kat PKN adalah junior yang dulu boleh dikira "nakal" di sekolah. Tapi, bila diorg keluar sekolah, diorg jadi org yang hebat dalam aktiviti dakwah!

Adala berborak ngan adik2 tersebut, diorg ada juga kata ramai kawan2 diorg yang tercicir. Bila nama2 disebutkan, ada antaranya yg di sekolah dulu thiqah, alim tapi bila keluar, melarikan diri dari tarbiyah.. Sedih..
*************
Lepas tu kita teringat masa on the way ke post-mortem KAS3 dulu-kala, dengan salwa and Mar. Kitorg lalu rumah2 besar kat sekitar seksyen 9. rasa jeles waktu tuh.. Lepas tu Salwa cakap

"Alah kalo mak ngan ayah kita tak hantar gi Hira' maybe kita pun boleh duduk rumah camtu!"

baru lah terdetik kat hati.. Abah ngan Mak kalo tak hantar kitorg 11-11 orang kat Hira' mesti lagi besar rumah, dan aset terkumpul kitorg.. hehehe

Tapi Alhamdulillah abah + mak, telah memilih Tarbiyah berbanding Rumah besar..
Syukur sangat2!!

MAK, ABAH TERIMA KASIH!
Sekolah Hira' adalah sekolah Swasta yang yuran bulanan bernilai 3 angka, kemudahan yg agak terhad berbanding sekolah kerajaan. Kalo buat 2 kolumn pros and cons sekolah hira' vs sekolah kerajaan, pros akan ke sekolah kerajaan (in terms of facilities).
Tapi dengan para murabbi di sekolah yang mentarbiyah kami di sekolah siang dan malam, itu yang menjadikan kami "orang" bila keluar.. Itu yang lebih mahal. tak boleh dibayar denagn wang ringgit sahaja. Semoga jasa guruku dapat ku balas satu hari nanti.. dengan membuktikan pelajar hira' yang serba-serbi kekurangan kemudahan sekolahnya lebih hebat dari pelajar yang serba-serbi cukup kelengkapan mereka!
***************
KESUSAHAN DULU MENJADIKAN AKU LEBIH KUAT KINI..

1 comment:

mun said...

hurmmm

btol apa yg awk ckp tu sulafa'

tp wlupun pun yuran kita mencecah 3 angka kte mendapat lebh juga di akhirat kelak..

insyaallah..

nway..jgn sesekali rasa menyesal sekolah di HIRA' sbb for ur information.. National Blueprint skrang pun tgh ikut n ayat kasar nye meniru co-curriculum sekolah2 SMIH in terms of nak mengurng kn gejala social..

ku bangga kerana HIRA' dah buat sume tuh sejak 23 taun yg lalu..NATIONAL SCHOOL? baru nak buat..huhu..

cluster school???
HIRA' is one of the most sucsessful cluster school..cbe byg kan NATIONAL SCHOOL konon nye baru nak ada kan satu sekolah or institusi bawah satu bumbung mcm HIRA'...ada nursery,tadika.rendah menengah n even maahad tahfiz...

heheh berbangga lah kamu HIRA; dah mendahului zaman2 pra kebangkitan NATIONAL SCHOOL...

n im proud to be HIRA' student!!!!