Thursday, April 30, 2009

Tagged by Abang Akmal

Baru melawat abang akmal punyer.. tak sangka kena tag pulok doh.. Since tengah tak busy sangat... buat la jap...
  1. Hijau - Sangat suka warna ini. Suka sampai tahap dah tak perasan dah kalau pilih barang mesti warna hijau. Reflex! Di bawah paras sedar...
  2. Kasut - Duit byk habis kat sini. Benda lain kita boleh tahan nafsu.. kasut susah.. Pernah bbrp kali beli 2 kasut sekali. Setakat ni yg boleh tahan dengan kehebatan kaki kita untuk mencari kasut adalah munn dan mar. satu hari suntuk boleh dihabiskan dengan cari kasut sahaja. Selalu jealous dengan orang yg ade Shoes Closet..
  3. Memilih - Kalau dah suke satu brg selalu tak fikir panjang dan tidak ragu2. Macam hal no.2, masuk satu kedai, kita cuma perlu browse je kasut2 tu sepintas lalu, kalau tak de yg menarik terus kuar. Bila ade ability ni sebenarnya ada susah n ade senangnya. Senangnya kalau jumpa yg berkenan, kita dah tak berganjak. Yg susahnye kalau tak jumpa2.. contoh: masa cari baju untuk kenduri. keliling KL cari baju tak jumpa. Kak lang ngan k.ngah pun dah fed-up kot. last last nak dekat balik baru jumpa, itu pun kak lang ngan kak ngah kata baju sebelah tu lagi cantik. Nope, I laid my eyes on this one, not that one...
  4. Kuku - Sangat - sangat suka mengilatkan kuku sendiri.. Ok, cakap la kita gila, kita nak bgtau jugak. Kita akan pastikan kita akan kilatkan kuku kita before pegi mall, before masuk CAC (IIUM), kenapa? hehe lighting bagus... menaikkan seri kilatan kuku.. HAHAHA (God, I'm a freak!)
  5. Kucing - Suke binatang ini. Ini pun reflex jugak.. nampak kucing je kita akan panggil.. pernah sekali on the nak gi meeting ngan boss, nampak kucing comel, spontan je panggil kucing tuh.. Erk boss dengar.. teng...teng..teng..
  6. tak suka sos... tomato ke cili ke bbq ke. tapi bleh tahan ngan black pepper sos
  7. Ade bbrp kawan yg sekolah sama dari darjah 1 sampai tingkatan 5 dan sampai ke UIA sekarang nih. cumanya kat UIA tak sama course la. Ecah, hajar, neeb, reyma, mar, mona, to name a few. Ish panjang sgt kalau cerita.. nanti kita buat entry khas ye TUNGGU...
  8. Pernah pecahkan pasu, kejar dengan kambing, masa beraya rumah orang.
  9. kita selalu rasa harimau, singa, kuda adalah binatang yg handsome.
  10. Sejak kena kejar dengan 3 ekor anjing tahun lepas mengalami phobia terhadap anjing.
  11. Sangat sensitif dengan bau rokok... (x suke.. )
  12. Suke ngan bau gam UHU, stesen minyak, ngan pen marker.. hahaha
  13. tak tahu kenapa orang suka baca buku ayat-ayat cinta. jalan cerita yg sangat slow.. for me it is not a page turner book. tapi kita tak nafikan cerita yg bagus bagi buku cerita berbahasa nusantara. kita komen dari segi penulisan dan bukannya isi.. harap maklum.. belum jmpa penulis nusantara yg boleh buatkan kita macamana sidney sheldon, sophie kinsella ngan JK rowling buat. **komen ini untuk buku cerita fiksyen.
  14. tak berapa suke pergi kenduri kahwin.. sebab tiap kali balik dr kenduri kahwin mesti pening kepala.. tak tahu kenapa...
  15. kita tak berebut kain batek ngan sesiapa kat rumah tu.. sebab kita tak pakai..
  16. pernah dimasukkan ke hospital 5 hari sebab lelah. masa darjah 4..
  17. darjah 6 pertama kali kelas dgn budak lelaki... waktu tu susah untuk menerima kenyataan ketua kelas lelaki..
  18. takut naik motor. Sebab? gayat.. lagipun dulu abah tak bagi kitorg naik motor.
  19. Ada lesen kereta, tapi tak bawak.. sebab tak berpeluang, dengan x de keretanya, dan x dapat lesen dari A.B.A.H. sekarang neeb telah menawarkan diri untuk mengajar kita tiap2 malam. YEA!
  20. x pernah keluar dari semenanjung malaysia...
  21. pernah hilang kat airport ngan muhsin sebab tersalah ikut org.
  22. x suke laki rambut panjang.. *busuk*
  23. saya adalah pembawa thalasemia (kita darah O)
  24. pertama kali puasa masa umur 5 tahun.. duduk kat padang sambil pegang bekas biskut, tunggu azan maghrib (rasanya waktu tuh asar pun belum lagi)
  25. Menurut mak, dan kakak2 kita, masa kita kecik (4-5 years old) kita ade imaginary friend. Apa tah nama dia farihah? farhah? gile rupanya aku nih..

saya nak tahu 25 perkara tentang ecah, miss bulan, dan timah sabri... U gotta do it...do it...

Tuesday, April 28, 2009

Gathering..


Sabtu lepas:

Lepas sebulan, untuk pertama kali

kak lang ngan kak long dua-dua balik rumah

(wif their husband of course)



pertama kali gak:

ketiga2 menantu abah ngan mak

tengok tayangan prison break

bersama2 kitorg!

(2 episode baru - Michael Scofield makin gemuk, sara mengandung la pulok, mak micahel and burrows yg jahat, makin suke ngan watak mahone)


yg belum diorg buat/saksikan lagi:


  • sesi abah suap aiskrim ramai2...

  • mancari remote di dalam timbunan baju

  • kes jerit2 suruh tutup air depan

  • mendengar panggilan "yg berminat sahaja!!"

  • kena lawak kotor abang teh masa tgh makan atau bila2 je sebenarnye..

  • sesi tripped masa hujan

oh dan banyak lagi...yg diorg kena adapt ngan family kitorg yg ramai dan pelik kecoh ini..

Abang Fazali, Abang Akmal,

Him Nae Sae Yo!!

Thursday, April 16, 2009

Malaysians....

LOVE FREE STUFF!!
In this case doughnuts..

Here the story goes.. (forgive my BAD english)

Lina said she want to treat us (me and her friends) Big Apple!
AFTER Lina had bought the Doughnuts,
one of Big Apple staff bring out a tray of doughnuts to give out for free!!!

It was a simple glazzy donuts.. but hey its free..


The crowd was crazy... mitchosso!
Tray, after tray...
No one queued..

Many people were impatient, they didn't wait for the staff to give them donut,
they take it using their hands.
you know when one people started to do it,
others follow.

I seriously saw PakCu in this picture, but no, that' s the manager..

This situation forced the manager (I think) tell their staff to make sure the crowd to queue up or they will not get any free donut...

This is when it get funny,
After they were told they have to queue up to get free donuts,
The crowds disperse...

I think malaysians are very competitive.
That's why when they were told to queue up
they don't feel it is interesting as there are no competition.




Lina in action!
Oh yeah every donut you take, you get together with you Big Apple coupon



Free donuts... happy faces...


Monday, April 13, 2009

Akhirnya kami bersama...

Kita lahir tahun '86
Dia lahir tahun '87

Kita lahir kat Selangor
Dia lahir kat Negeri Sembilan

Kita membesar kat Shah Alam, Selangor
Dia membesar kat Gemencheh, Negeri Sembilan

Kita sekolah rendah kat Klang, Selangor
Dia sekolah rendah kat Gemencheh, Negeri Sembilan
Kita Sekolah Menengah kat Kuala Selangor, Selangor
Dia sekolah menengah kat gemenceh, Negeri sembilan

Kita sambung belajar kat matric kat Petaling Jaya, Selangor
Dia sambung belajar kat Poli kat merlimau, Melaka

Kita teruskan di Gombak, Selangor
Dia teruskan dengan training di merata tempat
(Port Dickson, Putrajaya, etc)

lepas tu..


Kita Industrial Attachment (aka practikal training) kat celcom, PJ
Dia training kat stamford college, PJ
eh dah sama....

Kita tinggal ngan mak abah sepanjang training kat Shah Alam,
Dia tinggal ngan Abang Hatta sekarang kat Shah Alam
sama lagi

Akhirnya kami ada peluang untuk bersama.
she's the closest cousin that I have.
Sejak kecik jumpa kalo balik kampung je


Itu lah dia...



Lina <--- Don't mess with her..
(pesanan penaja)

hahahha!!

Lina (The nice ____)

Sulafa (The islamic _____)

cuba teka!

Wednesday, April 8, 2009

11-->12--->14---->2???

1979
January: Mak + Abah kahwin
October: Kak Long lahir
(1)
1981
Angah
(2)
1982
Kak Lang
(3)
1984
Abang
(4)
1986
Me
(5)
1988
Muhsin
(6)
1990
Raiyan
(7)
1992
Siddiq
(8)
1993
Sofiyyah
(9)
1995
'Imran
(10)
1997
Afdhal Zofran
(11)
2005
Angah kahwin ngan kak ngah
(12)
2006
'Athif Lahir!!
(12.1)
2008
Faqeeh Lahir!!
(12.2)
2009
Kak Long kahwin ngan Abg Fazali
(13)
Kak Lang kahwin ngan Abg Akmal
(14)
And then....
Abang balik Melaka
Raiyan balik Matrik
CDQ, Yah ngan 'Im balik Jeram
Muhsin balik UM
Kak Long duduk rumah dia ----->tapi pastu balik rumah balik sebab ***
Angah pindah rumah dia bwk kak ngah ngan budak2 tuh
Kak lang pun same..
So basically kat rumah tu,
tinggal me ngan afdhal je...
(2)
Dari rumah bising2
dah senyap dah..
dulu rebut2 toilet
sekarang dpt sorg satu
dulu tido sempit2 / kena pikir nak tido mana
sekarang bilik sorg satu ----> yg ni tipu sket
Dulu pantang ada coklat
laju je habis..
sekarang slow je..
kurang laju makan sebab tak de competition
dulu pun dah pernah rasa
sebab kak long ngan kak lang selalu kerja jauh2
tapi..
bila si kenit berdua tu tak de..
ooohhhh suuunyyiiiiiinyeeee...
Rutin harian:
630: Bangun pagi
650: keluar keje (me), sekolah (af) ----> mak tinggal sorg sian mak...
330: af balik sekolah
630-730: me balik dr keje
730: tengok ninja warrior ngan afdhal
(sekarang mak ngan abah pun dah join)
830 or so: dinner
pastu???
bosan!!!!!
'Athif + Faqeeh... bila nak balik rumah uwan??
meh la..
meh la..
meh la..

Thursday, March 19, 2009

---no title---

Starting time: 8.15 am
Name : Sulafa Mohd Amin
Sisters : 4
Brothers : 6
Shoe size : 8 or 9 (39 or 40)
Height : taktau yg exact dan yg ter kini. Last time dalam 160 cm lebih :)



Where do you live :
Shah Alam, Selangor

Have you ever been on a plane :
yes, Last year. tu pun pergi Johor jek... ahaks

Swam in the ocean :
Berenang tenggelam timbul..

Fallen asleep at school :
Perlukah ditanya?? dari form 1 sampai form 5.. fuh banyak kowt...

Broken someone’s heart :
Maybe. I apologize if I had broke yours

Fell off your chair :
Pernah. Main goyang2 kerusi last2 terjatuh.. (Kejadian Minah hafal Quran sambil tongkat kerusi... pastu terjatuh dalam longkang... hahahhaha tak leh lupa, walaupun hampir 9 tahun berlalu..)

#

Sat by the phone all night waiting for someone to call :
hmmm.... ade kot, waktu tgh program. sentiasa on call.

Saved e-mails :
yup. Especially the meaningful ones.

What is your room like :
literally: bilik yang dikongsi dengan 9 org adek beradek yang lain.. go figure

What’s right beside you:
Handphone, buku cerita.

What is the last thing you ate :
Kerepek Bawang

#Ever had...

Chicken pox :
Dah.. sekali ngan adik-beradik yang lain. secara berjemaah.

Sore throat :
Baru je baik

Broken nose :
Tak

Do you believe in love at first sight :
(angguk)

Like picnics :
Ikut tempat. Kalau sekitar tu ramai orang piknik gak... tak suka! tapi kalo sendiri2 je, sekides!!

#Who was/were...

The last person you danced with :
Should be Asma Nuraini. Tell me.. ahaks..

Last made you smile :
hmm.. susah tu. I always smile, when I am not then you would know something is not right.

You last yelled at :
Yell?? Marah ngan jerit sama ke? Marah ngan afdhal pasal mengada nak guna rubix timer kat internet.. padahal boleh je dia guna stop watch tuh..

#Today did you...

Talk to someone you like :
Ngan kak su..

Kissed anyone :
tangan abah

Get sick :
Nope.

Talk to an ex :
Apakah? Pagi masih muda.. sape je yg sempat jumpa pagi2 nih?

Miss someone :
yup! deninth.. Korang, camne plan pulau perhentian jadi ke tak??

#

Who do you really hate:
********

Do you like your hand-writing :
Tak. Buruk yang amat. Lawa lagi tulisan raiyan ngan sofiyyah.

Are your toe nails painted :
No. Lina, temujanji kita untuk pedicure n manicure bila?

Whose bed other than yours would you rather sleep in :
I share my bed with my siblings.. i don't have my own.. i can sleep anywhere..

What color shirt are you wearing now :
Shirt? oh bukan. tapi hari ni pakai baju yg ade warna hijau, coklat, kuning.

#

Are you a friendly person :
I think so. Umm... memang dari kecik

Do you have any pets :
Ade! Dulu kini kucing. Dulu banyak.. pastu sekor2 lari / mati. sekarang tinggallah Cheetah si kucing yang gender confuse sekor jek. Gender confuse sebab, nak kata jantan tak de tuuuut. nak kate betina takde pulak puting. pastu yang sian nye kucing aku nih memang tak de kucing lain nak kawan ngan dia. sentiasa disisihkan oleh masyarakat kucing setempat. pastu pulak asyik kena marah je ngan family kitorg. yelah sape suruh curi ikan?? pastu suka gesel masa org tengah masak. bila terpijak ekor digigitnya pulak.. hai cheetah...cheetah.

Do you sleep with the TV on :
Last sunday. penat la kenduri 3 hari berturut. (Pending my post on the wedding. Nak tunggu gamba dr pakteh ngan abang adib)

What are you doing right now :
Sepatutnya siapkan website punya flash and link kan file and send to the server... tak buat lagi... Ron cuti la pulak...

Can you handle the truth :
Yes. No matter how hurt it will be, only after that I can improve myself.

Are you closer to your mother or father:
Can I not answer that?

Do you eat healthy :
Define healthy.

#

Do you still have pictures of you & your ex :
Ade, gambar ngan ex-classmates, ex-schoolmates....

If you’re having a bad day, who are you most likely to go to :
Mall. Pernah sekali, ketensionan tahap dewa melanda, tak fikir panjang. tau2 je dah ade kat KLCC, Sorang2. hehe... freak!

Are you loud or quiet most of the time :
Loud.

Are you confident :
Depends on the topic.

#

5 things I was doing 10 years ago
1) Makan milo seterika -----> kat asrama kan??
2) Main kejar2 ngan kumbang hitam dan lebah/penyengat ----> asrama baru biasala
3) Form 1 Ibnu Kathir, Dorm Hunain -----> too many memories. Main lanun2. Lompat2 antara katil. tak pakai kasut dalam kelas.. sampai terjadi kejadian gelap buat Minah.
4) Lepas spotcheck every sunday, berkejar-kejaran ke bilik TV nak tengok Sailormoon
5) Makan nasi dalam gelap. Asrama baru, waktu tu takde letrik, air ngan telefon. Hmm camne yek kitorg blh survive?

#

5 things I would do if I were a billionaire
1) 500K bagi kat jalan dakwah
2) Kereta n rumah n modal untuk business supaya banyakkan lagi duit aku!!!
3) Shoes.... (dah tak main la Vincci, VKI, Bata kan? I would go for L.A.M.B., Manono Blahnik, christian louboutin, susah sgt beli yg custom made... I can afford it right?) ---> sampai ade shoe closet.
4) Pedicures and manicures
5) Pergi ke negara yg ingin dilawati..

#

5 of my bad habits
1) Distracted easily
2) Every morning bukak AKP, KPJ, YT, blog hopping
3) Snooze alarm sampai rasa nak bangun dari tido
4) Camwhore (amik gambar gedik ceria)
5) Tido lambat kalo esoknya cuti.

#

5 places I've lived/living
1) Seksyen 10, shah Alam
2) Seksyen 4, shah Alam
3) Zainab College, MCIIUM
4) Mahallah Hafsa, IIUM Gombak
5) SMIH, Kuala Selangor

Tuesday, March 10, 2009

La taghdhob...

Pernah tak korang rasa marah,
Tapi tak tahu kenapa?
atau
Pernah tak korang rasa marah,
Tapi tak boleh marah?
atau
Pernah tak korang rasa marah,
pada diri sendiri?
Kita pernah...
Kita sedang...
Kita manusia banyak kelemahan..
Boleh tak faham?
INNALLAHAMA'ASSOBIRIN
bebelan seorang diri
harap maklum